مدرنیسم نوعی واکنش به سبک زندگی و الگوهای تفکر قرون وسطی در اواسط قرن نوزدهم بود. عزرا پوند ، شاعر ، این روند را در سال 1934 با یک تعریف بسیار کوتاه ، به عنوان “نوآوری” خلاصه کرد. در این زمینه ، اشتباه نیست که بگوییم برای مدرنیسم نوعی جنبش فرهنگی و هنری بود که نقطه مشترک آن “گسستن از سنت” بود. علاوه بر این ، جریان مدرنیسم ناگزیر منشأ شکل گیری جنبش پست مدرنیسم بوده است. خوب ، پست مدرنیسم چیست ، این روند چه ویژگی هایی دارد ، چه نسبتی با معماری دارد؟
طبق تعریف موجود در فرهنگ لغت هاروارد ، در دهه 1970 ؛ مجموعه ای از گرایش ها یا جنبش هایی است که در پاسخ به اعمال مدرنیسم تثبیت شده و به ویژه در هنر و ادبیات تأثیرگذار بوده است. کاربردهای آن با سبک بین المللی به ویژه در هنرهای معماری و تزئینی متفاوت است.
طبق تعریف موجود در فرهنگ لغت آکسفورد ، در پایان قرن 20؛ این نوعی حرکت واکنشی است که در درجه اول در هنر ، معماری و ادبیات به عنوان واکنشی به سبک های مدرن پدیدار شد.
ما در مورد پست مدرن به عنوان واکنشی به فرضیات و ارزش های فکری دوران مدرن صحبت کردیم. در این زمینه ، هنرمندان پست مدرنیست نسبت به مفاهیم مذهبی و خدایی که در عصر مدرن گاهی نادیده گرفته می شوند ، نگرش معتدل تری نشان می دهند ، اما از سوی دیگر ، درک فوق العاده ای از نسبیت در جنبش پست مدرنیسم حاکم است ، به عنوان نمونه ای از این وضعیت ، ما می توانیم به استدلال هنرمندان پست مدرنیست مبنی بر حذف قسمت “مقدمه” کتابها ، دلیل درخواست آنها. ؛ بخش “پیشگفتار” کتابها می تواند بر دیدگاه و رویکرد نسبت به کتاب تأثیر بگذارد. همانطور که از این رویکرد مشاهده می شود ، جنبش پست مدرنیسم این تفکر را دارد که به جای این نگرش که فقط یک حقیقت و معنا وجود دارد ، چندین واقعیت و معنا وجود دارد.
علاوه بر این ، هنرمندان پست مدرنیست می توانند تقابل ها را تلفیق کنند ، به عنوان مثال همزیستی گذشته-حال ، راست-چپ و سنتی-مدرن و موضوع یک اثر پست مدرنیسم باشند. این واقعیت که پست مدرنیسم با مدرنیسم مخالف است به این معنا نیست که پست مدرنیست سنت را آنگونه که هست می پذیرند ، پست مدرنیست ها با زیر سingال بردن مفاهیم و دیدگاه های سنتی مانند هر زمینه نگرشی بدبینانه و کنایه آمیز نشان می دهند.
معماری پست مدرن یک سبک بین المللی است که اولین نمونه های آن را از سال 1950 تا 1970 مشاهده کردیم و هنوز هم تأثیر آن را در معماری حفظ می کند. این بازگشت “تمسخر ، کنایه و تزئین” به عنوان واکنشی به فرم گرایی سبک مدرنیست است. میدان شیاطین چارلز ویلارد مور ، ساختمان سونی در نیویورک ، طراحی خانه ساحلی ونیک فرانک گری ، ساختمان پورتلند پورتلند و منطقه نوار لاس وگاس از مشهورترین و زیباترین نمونه های معماری پست مدرن هستند.