تاریخچه درب چوبی قدیمی

تاریخچه درب چوبی قدیمی

تاریخچه درب چوبی قدیمی

تاریخچه درب در جهان 

تاریخچه درب بخصوص درهای چوبی هم قدیمی است و هم این که سنی به اندازه تاریخ بشریت دارد .  

با کشف کشاورزی ، بشر بزرگترین انقلابی را که در طول تاریخ خود با آن روبرو بوده ، انجام داده است.

با کشف کشاورزی ، افرادی که به زندگی مستقر روی آوردند نیز شاهد تغییر بزرگی در شیوه زندگی خود بودند.   افرادی که به زندگی در خانه های دائمی و سقف بالای سر خود عادت کرده بودند و چادرهای خود را رها می کردند ، ابتدا به دلیل حفظ حریم خصوصی و امنیت ، ورودی خانه های خود را بر روی پشت بام ها قرار می دادندبا این حال ، در نتیجه دشواری های این وضعیت ، اختراع انسان ، که شاید کمترین تغییر را در طول تاریخ داشته باشد ، یعنی درب ظهور کرده است. .

درب هایی که مردم برای محافظت از خود و خانواده شان و همچنین پرداختن به مسائل مربوط به حریم خصوصی ایجاد کرده اند ، در طول زمان تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. در حقیقت ، مواد پایه یعنی چوب هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد.

این عادت چنان ریشه در DNA انسان دارد که حتی پس از همه این پیشرفت های فناوری ، اکثر درب هایی که هنوز در خانه های خود استفاده می کنیم از چوب ساخته شده اند.

البته ، در طول تاریخ بشر ، دروازه ها فقط برای محافظت از خانواده های کوچک ساخته نشده اند. با گذشت زمان ، این یکی از اصلی ترین نمونه های امنیت برای محافظت از شهرها ، کشورها ، پادشاهان و بسیاری از حقایق مهم دیگر شده است.

تا آنجا که پیشرفت های زیادی در مهندسی جنگ برای غلبه بر این دروازه های امنیتی رخ داده است. فناوری پیشرفت کرده و تاریخ جهان وارد دوره جدیدی شده است.

تاریخچه درب چوبی قدیمی در مصر

قدیمی ترین درب چوبی در مصر باستان

اولین سوابق تاریخ در مورد درب ها را می توان در مصر باستان یافت. درب های تک و دو نفره نشان داده شده در کتیبه های دیوارهای مقبره های باستانی مصر اولین نمونه های تاریخ مکتوب درب به حساب می آیند. تمام درب های نشان داده شده در این نوشته ها به صورت چوبی ساخته شده اند.

باستان شناسان تأکید می کنند که این درب ها می تواند عنصری مذهبی برای مردم مصر باشد به همین دلیل مصریان باستان درها را در کتیبه های خود قرار می دهند. چه کسی می داند ، شاید درها به عنوان نمادی برای زندگی پس از مرگ باز شده باشد.

در مصر ، جایی که آب و هوا به شدت خشک است ، درب ها در برابر تاب خوردن قاب نبودند ، اما در کشورهای دیگر به درب های قاب دار نیاز داشتند .

همانطور که گفتیم قدیمی ترین درب ها از چوب ساخته شده بودند ، مانند دربهایی که در تصویر کتاب مقدس از معبد پادشاه سلیمان در چوب زیتون ذکر شده است ، که روی آنها تراش خورده و از طلا پوشانده شده است.  به نظر می رسد درهایی که هومر از آنها یاد می کند با نقره یا برنج محفظه شده اند. علاوه بر این از چوب زیتون ، نارون ، سرو ، بلوط و سرو استفاده شد.

در تمدن های یونان باستان و روم باستان ، انواع درب زیادی وجود داشته است. علاوه بر درب های یک ، دو ، سه و حتی چهار لنگه ، درب های تاشو و درهای کشویی نیز استفاده می شود. بسته به هزینه و ثروت ، درب ها که معمولاً از چوب ساخته می شوند نیز روکش برنز و حتی گاهی روکش طلا دارند. 

به خصوص درهای کلیسای SS Cosmas و Damianos که از برنز جامد ساخته شده اند ، به عنوان یکی از جالب ترین آثار باستان شناسی ، در تاریخ اثر خود را ثبت کرده اند.

نمونه هایی از آنها به هزاران سال قبل باز می گردند و برخی از آنها هنوز هم وجود دارند. تا آنجا که ما می دانیم ، درب های باستانی همه با یک روش ساخته شده اند: قاب آویزان از دو پایه که در شیار بالا و پایین قرار گرفته است. شاید تعجب آور نباشد که با توجه به مفهوم نمادین آنها ، بسیاری از قدیمی ترین پاشنه درب جهان را می توان در بناهای باستانی مانند تخت جمشید یافت. 

تاریخچه درب چوبی قدیمی در تخت جمشید

درب چوبی قدیمی لوکسور – 3500 ساله

این درب گرانیت قرمز متعلق به مقبره یک مقام ارشد به نام کاربر و همسرش  در سال 2010 توسط باستان شناسان کشف شد. مقبره های مصر دارای درهای کاذب بود تا روح مردگان را به زندگی پس از مرگ ببرد. 

درب چوبی قدیمی نوسنگی ، سوئیس – 5000 سال قدمت

در سال 2010 ، باستان شناسان هنگام انجام حفاری برای یک پارکینگ اتومبیل ، قدیمی ترین درب چوبی را که در اروپا یافت شده است ، پیدا کردند. به طرز باورنکردنی ، بررسی حلقه های درخت درب چوب صنوبر نشان می دهد که احتمالاً در 3،063 سال قبل از میلاد انجام شده است.

درب چوبی قدیمی بلوط وست مینستر ، لندن – 950 ساله

 قدیمی ترین درب انگلیسی در ابی وست مینستر که برای اولین بار در دهه 1050 اجرا شده است  . 

درب قدیمی دانشگاه القراویین در فاس ، مراکش

یکی از قدیمی ترین کتابخانه های جهان که در قرن نهم تاسیس شد ، القراویین در سال 2016 بازسازی و افتتاح شد.

سن این درب چوبی قدیمی مشخص نیست ،  درب اصلی دارای چهار قفل با چهار کلید بود که متعلق به چهار نفر بود و همه آنها برای باز کردن آن باید حضور داشتند.

زمان تغییر می کند و اکنون سیستم با یک کد دسترسی چهار رقمی جایگزین شده است. 

درب های قدیمی سنگی در همپی ، هند – حدود 500 سال قدمت

این درب های سنگی بزرگ که هر کدام از یک تخته سنگ تراشیده شده اند ، اکنون محوطه سلطنتی سابق هامپی – زمانی محل زندگی حاکمان امپراتوری ویجایاناگارا بود ، که از قرن 14 تا 17 ادامه داشت – بر روی زمین قرار دارند. این محوطه اکنون مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. 

تاریخچه درب چوبی قدیمی

دروازه بالاوات ، عراق (اکنون در موزه بریتانیا ، لندن) – 1150 ساله

قطعاتی از بقایای این دروازه های با شکوه که قبلاً شکوه داشته اند ، همراه با ماکت های کامل و نقش برجسته های برنزی از آثار اصلی در موزه بریتانیا یافت می شود.

درب های برنارد ، کلیسای جامع هیلدسهایم ، آلمان – قدمت 1000 ساله

قدمت این درب های برنز باشکوه به حدود 1015 قدمت دارد و صحنه هایی از کتاب پیدایش را با حکاکی تزئین شده نشان می دهد. هر کدام با وزن کل 1.85 تن ، از فلز اسلحه ساخته می شوند و از یک قالب ریخته می شوند. 

درب سنت سابینا ، رم – 1500 ساله

تصور می شود که درب قدیمی باسیلیکا در سنت سابینا در رم اصلی باشد و قدمت آن به قرن 500 میلادی بازمی گردد ، اگرچه در درگاهی که اکنون در آن قرار دارد نیست.

هجده تابلوی چوبی آن هنوز زنده مانده اند ، یکی از آنها اولین تصویری از مصلوب شدن مسیح را نشان می دهد. 

تاریخچه درب چوبی قدیمی

درب شمالی در کلیسای سنت ادواردز ، Stow on the Wold – 700 ساله

درب شمالی این کلیسای دارای درجه 1 قرون وسطایی بدون هیچ زحمتی فاصله ای را بین معماری و طبیعت ایجاد می کند ، همانطور که توسط درختان سرخدار – نمادهای سنتی مرگ – است. 

ورودی کلیسای سنت بوتولف در زعفران والدن – 1000 سال قدمت

 ابی وست مینستر مقدس ترین درب انگلیس را در خود جای داده است ، اما یک رقیب دیگر را می توان در اینجا در سنت بوتولف یافت ، که درب ورودی ساکسون آن پس از 1000 سال هنوز استفاده می شود – و آن را قدیمی ترین در انگلیس می داند. 

 قدیمی ترین درب اتوماتیک

اولین درب اتوماتیک تاریخ توسط Heron of Alexandria در قرن اول میلادی ساخته شد. 

 اولین درب اتوماتیک با سنسور پا توسط امپراتور یانگ از سوئی در چین تولید شد. امپراطور این درب اتوماتیک را برای کتابخانه خصوصی سلطنتی خود ساخته بود ، و اگرچه شبیه آنچه امروز می بینیم نیست ، اما موفقیت بزرگی در فناوری درب به دست آورد.

فرآیند تقویت درب ها با صفحات برنز برای اولین بار در ایاصوفیه در استانبول اعمال شد. به لطف این روند ، بال های چوبی توانستند در برابر زمان به صورت ایستاده بایستند و از نظر ایمنی و دوام گام جدیدی برداشته شد.

پس از دهه 1100 ، هیچ نوآوری جدی در فن آوری درب ها صورت نگرفت. شاید برای نزدیک به 1000 سال ، ما همچنان از درب هایی با اساساً همان فناوری و عملکرد استفاده می کنیم ، هم از حریم خصوصی و هم از امنیت خود اطمینان داریم.

بزرگترین تغییر درب ها در دوران مدرن استفاده گسترده از درب های استیل بوده است. به ویژه در کشور ها و شهرهایی که ساخت آپارتمان ها رو به افزایش است ، درهای فلزی که مکان ها را در برابر سرقت امن می کنند اولین اقدامی است که برای محافظت از خانه های خود انجام می دهیم. با این حال ، در خانه ها، ما همچنان از درب های چوبی استفاده می کنیم که قدمت آنها به هزاران سال قبل برمی گردد.

وقایع مهم در تاریخچه درب 

  • 2000 قبل از میلاد: درب های سنگی که در سراسر آسیا استفاده می شود.
  • 587 سال قبل از میلاد :  سلیمان برای معبد خود درب چوبی اورشلیم از چوب زیتون پوشانده شده با طلا استفاده کرد.
  • قرن اول میلادی: درب های کشویی رومی که در پمپئی ساخته شده اند.
  • قرن اول میلادی:  یک دانشمند یونانی اولین درب اتوماتیک را اختراع می کند.
  • قرن پنجم میلادی: اولین درب اتوماتیک فعال شده با سنسور پا در کشور چین ساخته شد.
  • قرن ششم و نهم میلادی: مس و برنز که درب اروپا در قرون وسطی روی درها استفاده می شود.
  • قرن دوازدهم و پانزدهم میلادی: درهای چوبی تزیین شده و درهای چوبی تراشیده شده بهترین سازه ها را جلب می کنند.
  • 1881 میلادی: درب گردان در آلمان اختراع شد.
  • 1909 میلادی: یک شیمی دان آمریکایی اولین پلاستیک مصنوعی (پلیمر) جهان را اختراع کرد.
  • 1932 میلادی: یک محقق در Owens-Illinois تولید انبوه رشته های شیشه (فایبرگلاس) را ایجاد کرد.
  • دهه 1970 میلادی: تولید پلیمر از تولید فولاد در سراسر جهان پیشی می گیرد.
  • 1981 میلادی: Special-Lite اولین درب FRP (پلیمر تقویت شده با الیاف) در جهان را معرفی می کند.

 

 

 

4.8/5 - (10 امتیاز)

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button